Pokusím se formulovat několik postřehů, které jsem za několik let (asi 20) intenzivního fotografování získal:
Co je duležité ke vzniku dobré fotografie:
pak ty ostatní krámy (perfektní tělo, spousta funkcí, desítka filtrů, nejlepší film na světě)
Řada formálně
dokonalých ostrých, dobře exponovaných snímků končí v koši proto, že motiv
je slabý,
vlastně nebyl důvod mačkat spoušť.
Čím jednodušší
je vytvořit snímek (jednooká zrcadlovka, univerzální zoom, foceno z ruky),
tím je pravděpodobnější, že snímek bude banální.
Pokud musím
sundat batoh, vyměnit objektiv, roztáhnout stativ, popřemýšlet nad filtrem,
proměřit scénu, mám dost času si rozmyslet, zda to stojí za námahu.
Obzvláště stativ
a střední formát v tomto pomáhá.
Než si nastavíte vše potřebné, uběhnou minuty a to je dost dlouho na vystřízlivění
a přehodnocení,
zda je opravdu vhodné spoušť stisknout.
Digitální strojky
působí přesně naopak - je tak jednoduché zaplnit kartu bez rozmyslu, vždyť
co se nepovede, tak vymažu a vlastně to nic nestojí, že?
Tím nechci říct, že se s digitálem nedá tvořit. Jistě
dá! Technika není to nejdůležitější.
Jsou tací,
co si fotografie konstruují v hlavě a nakreslí si je.
Pak čekají na světlo nebo až má modelka čas a pak .... No tak daleko jsem
se ještě nedostal.
Lidské oko
vidí jinak, než fotoaparát . Oko si najde motiv, detail a vše ostatní podvědomě
potlačí .
Fotoaparát je v tomhle hloupý, je to jenom strojek.
Umění fotografa
je opravdu vypíchnout podstatu - motiv tak, aby jej nic nerušilo.
V prestižních galériích vidíme i poměrně brutální nadržení okolí do tmavé tonality, aby vynikl hlavní motiv.Je to běžné, nejde totiž o dokumentaci reality, ale o sdělení pocitu, který má autor.
A to
je podle mne důležité - nedokumentujeme skutečnost, ale sdělujeme svůj názor,
pohled,poselství.
Není nic horšího, než být na správném místě a nemít fotoaparát u sebe.
Nebo ho mít,
ale došel mi film. Nebo bez baterek, to je úplně nejlepší.
Jen se tak dívat, jak motiv letí do ... pryč.
Doba, kdy se
mně kamarádka Hanka ptala nechápavě, proč jdu fotit,když se chystá k dešti
nebo proč jít na Radhošť, když je tam tak šílená mlha... .
Už
to neříká, už ví!
Pro příklad uvedu šestici snímků,
které jsem nasnímal asi za 15 minut. Je z nich patrné, jak důležité je,
počkat si na tu pravou náladu, atmosféru, světlo, cár mlhy, bezvětří a podobně.
Zkuste si tipnout, který snímek považuji za TEN PRAVÝ. Jistě to nebude snímek
č.4 (mlha byla odfouknuta), nebo snímek číslo 2 (doblesknuto necitlivě flešem),
ale asi ani snímek č. 6 není ten pravý. Tak který? Tipněte si a napište
maila.
Vybraný
snímek není nijak veselý, ale na výstavách je úspěšný.
Polední slunko
na horách, no to je těžký oříšek. Říkávalo se, že správný fotograf vychází
za tmy
a dvě hodiny po východu slunce už je doma.
Něco na tom je.
Ale když jdete s rodinkou, tak to netvoříte, ale jste na vycházce. To je sice taky třeba, ale neříkejme tomu tvorba.
5. Stativ. Jen krátce - noste ho s sebou.
Když ho máte
na celodenní tůře, často ho nepotřebujete.
Ale když ho nemáte, určitě ho budete potřebovat - to je tutovka.
V tom případě
se hodí třeba Popelnice (případ Tančícího domu), opření o strom a jiná náhradní
řešení.
Kolegové z fotoklubu nedají dopustit na Manfroto a podobné skopičiny.
Dobrá volba,
ale starý Pentacon z Drážďan, koupený ještě za "totáče"
(rozuměj před sametovou revolucí v roce 1984 - hliníková slitina) slouží
stále dobře.
Ale hračky za 900,- Kč asi fakt nebrat.
6. Sklíčka, testy, pohotovost versus kresba
Zomový objektiv je pohotový, ale pevné sklo je pevné sklo. Rád vás o tom přesvědčím.
O setovém objektivu
za 2 tisíce se tu nebudeme raději bavit.
Jistě jsou motivy, kde ostrost nepotřebujeme, ale je to zřídka.
Taky přenos kontrastu a schopnost vyfotit v přímém protisvětle - našetřete na slušné sklo.
Můj současný
favorit je SMC Takumar 1,4/50 mm (opravdu obyčejně neobyčejný záklaďák).
Ten, když se povede zaostřit tam kam chcete, to je tedy nářez.
Ale priority jdou od čísla 1. Čili bez nápadu, je i Lkový canon k ničemu.
7. Pro krajináře to snad netřeba komentovat.
Potřebnost
pomůcek typů filtrů, bodových měření, super na n-tou nejlepší film ... .
Oblíbená debata chlapců, co nefotí, ale jen leští sklíčka.
Jinak
snad: přechodový filtr, to tedy ano, ale třeba Cokin.
Na černobílou se filtr hodí - oranž, červený. No ale za 3 000,-? To tedy
asi kupuje někdo jiný.
Víc už nebudeme povídat, radši fotit.